אין עוד חג בין מועדי ישראל שזכה לכל כך הרבה שמות ומשמעויות: חג הביכורים, חג השבועות, חג מתן תורה וגם חג הפרחים. היפה מכולם הוא 'חג הפרחים' שהומצא על ידי  התל-אביבים בשנת 1912, כשתל-אביב הייתה בת שלוש. כיאה לעיר שהתהדרה בשם אביבי כמו 'תל-אביב' חיפשו תושבי העיר חג שאפשר להעניק לו את השם 'חג הפרחים'.

שתי נערות תל-אביביות בחג הפרחים 1918

הבחירה הראשונה נפלה על חג השבועות שהיה קשור במסורת של ירק לשבועות, והוא קיבל שם חדש: חג הפרחים. בחג זה קושטו כל בתי העיר בפרחים, תלמידי בתי הספר צעדו בתהלוכה כשעל ראשיהם זרי פרחים ונערכה גם התרמה לנזקקים באמצעות מכירת פרחים ברחוב וענידתם על דש הבגד.

 חג הפרחים נחוג שוב בתל-אביב  בשנת 1914 (תרע"ד) ונערכה בו תהלוכה פרחונית, שבראשה צעדו נערות לבושות לבן ועדויות פרחים, אחריהן צעדו צעירים עם שור נושא זר פרחים על ראשו וכמה נערים  נשאו על כתפיהם גדיים וטלאים. היה זה שילוב של חג הפרחים עם שחזור תהלוכת עולי הרגל לבית המקדש.

תהלוכת ילדים בתל-אביב בחג השבועות (שנות ה-30)

בשנות מלחמת העולם הראשונה גורשו התל-אביבים מבתיהם והעיר ננטשה, אבל מיד עם שובם מהגירוש התורכי, בשנת 1918, הם חגגו מחדש את חג הפרחים בחג השבועות ואז גם החזירו לעיר את ספרי התורה שגלו ממנה עם הגירוש.

זמן קצר אחר כך התעורר בעיר ויכוח בין הדתיים לחילונים על המועד הנכון לחג הפרחים. הדתיים טענו שחג השבועות הוא חג מתן תורה ולא חג הפרחים וכמהלך של פשרה ניסו בשנת 1920, לשלב את חג הפרחים עם ט"ו בשבט, אך בשל קשיים בהשגת רישיון לתהלוכת הפרחים, נחוג לבסוף ט"ו בשבט בנטיעות במקווה ישראל ואת חג הפרחים דחו לפורים. אבל בפורים של אותה שנה חלו מאורעות תל חי והאבל שירד על היישוב בעקבותיהם הביא לדחייה נוספת  וכך קרה שעל אף ההתנגדות הדתית שוב חגגו באותה שנה  בתל-אביב את חג הפרחים דווקא בחג השבועות.

טקס הבאת הביכורים בתל-אביב (בשנות ה- 50)

בשנות העשרים בוטל המנהג של חג הפרחים בשבועות וחודשה המסורת של חג השבועות כחג הביכורים.

חג הביכורים בהתישבות העובדת (שנות ה-60)

חג הביכורים בהתיישבות העובדת היה משמעותי במיוחד, כאשר כל ענף במשק הציג בגאווה רבה את פרי עמלו בתהלוכה מקושטת שצעדה בשבילי המשק. אני זוכרת היטב תהלוכה מרשימה כזאת שהתקיימה בקבוץ גבת בעמק-יזרעאל, שם התגוררתי בשנים 1961- 1963.  כנערה עירונית, שחג הביכורים היה בעבורה הכנת טנא מקושט ומכירתו לטובת גיוס כספים לקרן הקיימת, התרשמתי מאוד מהתהלוכה הססגונית שכללה: עגלים, סייחים, טלאים ואפרוחים- שכולם  נולדו בשנה האחרונה, שהוסעו בעגלות מקושטות בשבילי המשק כשאחריהם  מוצגים על כתפי החברים מגוון של פירות וירקות מבכירים, משולבים בפרחים צבעוניים ולבסוף…התינוקות שנולדו בקיבוץ גבת מאז חג הביכורים של אשתקד, כשהם מובלים בעגלות המיוחדות של הקיבוץ בידי הוריהם הגאים.

מצאתי ביו-טיוב סרטון ישן משנת 1956 שצולם בחג הבאת העומר, הוא חג הביכורים בקיבוץ גבעת חיים מאוחד ש משמר את הטעם של ארץ-ישראל הישנה.