"גילוי וכיסוי בבגד: היבטים פסיכולוגיים של הלבוש" זה היה נושא הכנס שהתקיים ביום חמישי, 18 במרץ, 2010, בחוג לפסיכולוגיה, באוניברסיטת בר-אילן .העובדה שיש התייחסות אקדמית לבגד הוא מבחינתי סוג של הכרה בעובדה שבגד הוא לא רק "בגד הוא בגד הוא בגד" אלא הוא גם מצב תודעתי וקיומי.

כאחת שמתקוממת על כך שנושא האופנה זוכה אצלנו בתקשורת בעיקר לאזכורים נבובים מסוג "פרויקט מסלול", "דוגמניות", "אוסקר האופנה" או אייטמים דומים מהסוג הצהוב, שמחתי מאוד על קיום האירוע וכמובן שהגעתי לכנס. לא, אני לא הולכת לייבש אתכם עם תקצירי ההרצאות (המעניינות ברובן) אני אקדיש פוסט זה

לכמה מחשבות משלי הקשורות בנושא אופנה. נתחיל בסמיוטיקה ופה הפתעה : דווקא בעברית שמות הבגדים מתקשרים להיבטים שליליים. אם זה בגד- בגידה, או מעיל-מעילה, שלא לדבר על חולצה שכנראה נועדה לחליצה ואפילו סנדל שהופך להיות פעולה כוחנית כשהוא קשור לרכב (סינדול).

זה כנראה מתחבר לתפישה היהודית האומרת "הטוב מכל המלבושים שבעולם- כשילבש אדם דעת". מול השלילה  של נושא הלבוש עומד הפתגם היהודי החיובי שאומר "הלבוש עושה את האדם" וכאן אני רוצה להזכיר את מה שעושה הלבוש בשביל ליידי גאגא. נושא זה הועלה על ידי שחר אטואן בהרצאתו ביום העיון הנ"ל

ליידי גאגא: נסיכה או צפרדע???

כשדיבר על  ליידי גאגא  כעל דוגמא פוסט מודרניסטית של אישה שחייבת את קיומה לאופנה שכן, ללא האופנה שהיא ממציאה ומשכללת כל הזמן היא תחדל להתקיים כתופעה חסרת תקדים כפי שהיא כיום.

ליידי גאגא בשמלת הבועות: תופעה או בועה?

ליידי גאגא ממחישה את המצאת העצמי באמצעות אופנה ביזארית יותר ויותר ועל כך ניתן לכתוב פוסט מיוחד.

אז למי שחשב שלהגדיר אופנה זו משימה פשוטה, כדאי לדעת שיש המון הגדרות למילה "אופנה" ואני לא מתכוונת כאן להגדרה המילונית. באחד הקורסים שלימדתי ב"שנקר" ביקשתי מהסטודנטים למצוא 30 הגדרות שנתנו מעצבי אופנה למילה "אופנה" ולמרבה הפלא, לאורך השנים שלימדתי קורס זה, רק לעתים רחוקות פגשתי פעמיים את אותה הגדרה.

והנה מספר הגדרות : "אנחנו מעדיפים לשקף את נקודת המבט שלנו על המציאות דרך בגדים" (מרטין מרג'יאלה)

מרטין מארגיאלה ( 2008 ) וצווארון מתנפח: בועת האופנה או מסר אפוקליפטי?

"להיות לבוש היטב לא קשור בבגדים טובים, זה שאלה של איזון והגיון, זה לדעת מי אתה." (אוסקר דה לה רנטה) "

"עליך להבין אנשים כדי ליצר בשבילם בגדים, מכיוון שהבגדים אינם קיימים במובן המופשט." (ביל בלאס)

והנה כמה דוגמאות  לבגד שעושה… לא, לא את האדם, אלא את סנופי, הכלבלב החכם, למייצג סגנון באופנה.

סנופי באופנת איסיי מיאקה: יותר יפאני מיפאני

סנופי באופנת מיסוני: סריגים קסומים או אופנה קוסמית?

דוגמאות מקסימות אלה  לקוחות ממיצג אופנה יפאני שמומלץ לראותו במלואו.

ויש כמובן את ההתייחסות לבגדים במקרא ומספיק לדבר על כתונת הפסים של יוסף כדי שניזכר בסאגה התנ"כית

עטיפת האלבום כתונת הפסים של יוסף

הממחישה באופן דרמטי  איך הופך הבגד לגיבור הסיפור בפרשת יוסף ואחיו.

והנה דוגמא אחת מרבות מתוך האמנות הישראלית הממחישה העברת קונספט באמצעות בגדים.

בציור של אלי שמיר, יליד כפר-יהושע. נראים האמן ובנותיו בשדה, לבושים כולם בבגדים לבנים

הציור של אלי שמיר ומשמעות הבגדים הלבנים

שמיר עצמו כורע על האדמה ומחזיק בידיו מחרוזת הדומה למחרוזת תפילה והבגד שהוא לובש נראה כמו בגדי הטקס של המשרתים בקודש. בנותיו לבושות כתונות לבנות ארוכות הנראות כבגדי כלולות. באמצעות הלבוש מבטא שמיר את תפישתו הפילוסופית שעבודת האדמה היא עבודת קודש והקשר שבין האדם לאדמה דומה לברית נישואים.

אפשר לכתוב על הבגדים ומשמעותם עוד תילי תילים של פרשנות פסיכולוגית- סוציולוגית- דתית- אנתרופולוגית, אבל מכיוון שזהו פוסט ולא מאמר אסתפק בזה.

לסיום אצטט פתגם רוסי שאומר: "מקבלים את פניך בהתאם למלבושך, נפרדים ממך בהתאם לשכלך" כלומר, יש לנו סיכוי לתקן את הרושם השלילי שעשינו כאשר הופענו בבגד הלא נכון למסיבה/ראיון עבודה – אבל אז אנחנו חייבים להשתדל כפליים כדי לצאת מבריקים במיוחד…

מודעות פרסומת